Pracownicy

ad. dr hab.

Wojciech Błażejczyk

kompozycja, multimedia

Wojciech Błażejczyk urodził się w 1981 roku, ukończył kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zygmunta Krauze, reżyserię dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Lupy oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2016 roku obronił doktorat w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest adiunktem w Katedrze Kompozycji na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownikiem Chopin University Electronic Music Studio (dawne Studio Muzyki Elektronicznej i Komputerowej im. W. Kotońskiego).

Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. New Music Concerts, Warszawska Jesień, Polish Modern:New Directions in Polish Music Since 1945 , Visegard Portraits, Musica Electronica Nova, Afect Festival, Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, AudioArt, Sacrum Profanum przez zespoły takie jak MusikFabrik, Polska Orkiestra Radiowa, Lucilin, Filharmonia Gorzowska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra Wratislavia, Filharmonia Kaliska, Kwadrofonik, Sinfonia Iuventus, Kwartludium, Ensemble Nostri Temporis, Hashtag Ensemble. W sezonie 2014/15 był kompozytorem-rezydentem przy Chórze Akademickim im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie w ramach programu IMIT. W 2013 r. uczestniczył w warsztatach IRCAM Forum Workshops w Paryżu, w 2017 – w programie Composer Collider z zespołem MusikFabrik. Wydał 3 płyty monograficzne: General Theory of Relativity (2021, płyta nagrana przez Klangforum Wiem, wydana przez KAIROS), Trash Music (2018, Requiem Records) oraz Loopowizacje (2013, ForTune). Nagrał także 3 płyty improwizowane: Summa intuitiva (z The Intuition Orchestra, 2021) oraz Visegrad Songs i #Witkacy (2015 i 2018, z zespołem Hashtag Ensemble).

Komponuje zarówno muzykę elektroakustyczną jak i bez użycia elektroniki, specjalizuje się w przetwarzaniu na żywo dźwięku instrumentów akustycznych i obiektów dźwiękowych. Jest twórcą obiektofonów (są to instrumenty powstałe z przedmiotów codzienego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo) oraz gestofonu – instrumentu elektronicznego, w którym wykonawca za pomocą gestów steruje parametrami dźwięku. Tworzy także muzykę teatralną (ponad 20 spektakli) i filmową (kilkanaście filmów dokumentalnych).

Wojciech Błażejczyk jest także aktywnym gitarzystą. Wykonuje muzykę nową i improwizowaną na gitarze elektrycznej oraz jako wykonawca live electronics. Ma na koncie ponad 80 prawykonań. Koncertował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, AdLibitum, Musica Moderna, Audio Art, Ankunft: Neue Musik (Berlin), Olympus Jazz Festival, Visegard Portraits, Meridien (Bukareszt), Poznańska Wiosna, EXPERIMENTELLE MUSIK (Monachium), Afekt Festival (Tallin). Występuje z zespołem muzyki nowej Hashtag Ensemble. Wykonuje także muzykę improwizowaną (występował m.in. z Kawalerami Błotnymi, Electronishes Gluck, Adamem Pierończykiem, Agatą Zubel, Krzysztofem Knittlem, Joëlle Léandre). Współtworzy zespół Niemy Movie wykonujący muzykę na żywo do filmów niemych.

Jako reżyser dźwięku specjalizuje się w realizowaniu warstwy elektroakustycznej w kompozycjach własnych i innych kompozytorów (współpraca m.in. z Zygmuntem Krauze), projekcji dźwięku na koncertach muzyki nowej oraz tworzeniu sound design'u do filmów. Prowadził warsztaty z muzyki elektroakustycznej na Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim Synthesis w Radziejowicach. Prowadzi także warsztaty dla dzieci związane z muzyką elektroakustyczną i wykorzystaniem obiektów w muzyce.

 

Główne osiągnięcia:

Jest laureatem szeregu nagród w konkursach kompozytorskich, m.in. nagrody Prix CIME 2019 (nagroda Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej) za utwór #NetworkMusic na głos, live electronics i zespół kameralny, III nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim K. Pendereckiego Arboretum za utwór Introjekcja (2012), I nagrody w 52. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Exhorta (2011). Jego utwór Warsaw Music znalazł się w finale konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU Palm Ars Acustica 2016. Dwukrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Keimyung Research Foundation. W 2014 otrzymał medal Magna cum Laude, przyznawany najlepszym absolwentom UMFC. W 2020 wyróżniony odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej, nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:

Od 2018 roku kierownik Chopin University Electronic Music Studio, organizator cyklów koncertowych #Elektrofonia oraz Nowa Muzyka – Nowe Technologie.