ad. dr hab. Eugenia Rozlach

ad. dr hab. Eugenia Rozlach absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie śpiewała partie: Cherubina w Weselu Figara, Papageny w Czarodziejskim flecie, Dorabellii w Cosi fan tutte, Rozyny w Cyruliku sewilskim oraz główne postaci w operach Rossiniego: Angeliny w Kopciuszku oraz Izabelli we Włoszce w Algierze. Ostatnimi wykonywanymi partiami były: Pippo w Sroka złodziejka Rossiniego, Niania w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Stara Buryjowka w Jenufie Janaczka oraz Mrs Quickly w Falstaffie Verdiego . W rolach tych występowała nie tylko na deskach macierzystej sceny w ramach Festiwalu Mozartowskiego ale i m.in. w Opera Comique w Paryżu, Teatro Albeniz w Madrycie czy na scenie słynnego Festiwalu Teatralnego w Montpellier.

Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych im. Ady Sari w Nowym Sączu, Jana Kiepury w Krynicy, Roberta Schumanna w Zwickau, Vincenza Belliniego w Caltanisetta oraz Gioacchina Rossiniego w Schwetzingen.

W karierze Eugenii Rezler (pseudonim artystyczny) obok spektakli operowych ważną rolę odgrywały koncerty i recitale. Występowała z pianistami tej klasy co Tatiana Szebanowa, Maciej Paderewski i Janusz Olejniczak. Współpracowała z Jerzym Godziszewskim, prezentując dzieła pieśniarskie K. Szymanowskiego. Interpretowała pieśni polskich kompozytorów: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, J. I. Paderewskiego a także F. Schuberta, R. Schumanna, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa – wiele z nich nagrywając dla Polskiego Radia. Dla Radia Katowice nagrała kilkadziesiąt pieśni Stanisława Moniuszki, niektóre z nich zostały wydane w zbiorze Ze śpiewników domowych.

W 1998 wzięła udział w pierwszym współczesnym wykonaniu oraz w nagraniu płytowym oryginalnej wersji Pasji Józefa Elsnera pod dyrekcją J. Kaspszyka.

Podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej ‘89 była solistką w prawykonaniu Sonetów do Orfeusza na głos i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej a na Festiwalu Gaude Mater ‘91 w Częstochowie w prawykonaniu Laudate Dominum na alt, baryton, chór i orkiestrę Andrzeja Nikodemowicza. Występowała też na Festiwalu w Łańcucie’89 w wieczorze Marthy Eggerth, na Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie’97 oraz podczas Dni Chopinowskich w Lipsku gdzie wraz z orkiestrą brała udział w odtworzeniu programu, wykonanego podczas pożegnalnego koncertu przed wyjazdem Chopina z Warszawy.

Od kilkunastu lat jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi również klasę wokalną wg własnego programu nauczania w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych nr 3 im. Grażyny Bacewicz. Uczniowie zdobywają laury na konkursach krajowych i zagranicznych.

Autorka Międzywydziałowych Warsztatów Polskiej Liryki Wokalnej – Na skrzydłach pieśni – współczesne interpretacje polskiej liryki wokalnej XIX wieku, pedagog w ramach kursów mistrzowskich 18 Festiwalu Chopin – Górecki (UMFC). Autorka serii konferencji naukowych poświęconych polskim kompozytorom – m.in. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Opera polska – źródła, tradycja, współczesność”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Pieśń polska – źródła, tradycja, współczesność. Brała udział w projekcie (program edukacyjny) Keimyung – Fyderyk Chopin University of Music – Associate Professor (Korea poł.).

Juror konkursów wokalnych. Członkini zespołów redakcyjnych pisma Musica Intellectualis, publikacji Monodia. Wchodzi w skład Rady Naukowej powołanej przez J.M. Rektora UMFC Klaudiusza Barana.


ostatnia modyfikacja: 15/04/2019