KATEDRA EDUKACJI MUZYCZNEJ

SKŁAD OSOBOWY KATEDRY EDUKACJI MUZYCZNEJ

Kierownik Katedrydr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, prof. UMFC
Sekretarz Katedryas. mgr Jakub Hutek

Członkowie Katedry:

dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, prof. UMFC
ad. dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz
ad. dr hab. Piotr Olech
ad. dr hab Weronika Ratusińska-Zamuszko (Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku)
ad. dr hab. Edward Sielicki
ad. dr hab. Krzysztof Szmyt
ad. dr Aldona Nawrocka-Wo┼║niak
ad. dr Gra┼╝yna Paciorek-Draus
dr Waleria Przelaskowska-Rokita
dr Rafał Grozdew
dr Julita Kosińska
doc. dr Ewa Wilczyńska
dr Ewa Stachurska
as. mgr Bartosz Michałowski
as. mgr Justyna Pakulak
mgr Anna Bednarska
mgr Elżbieta Brodzińska
as. Emilia Dudkiewicz
mgr Katarzyna Dudek-Kostrzewa
mgr Małgorzata Szymanek-Piotrowska

 

Współpraca:

ad. dr Rafał Janiak
dr Bartłomiej Swebodziański
mgr Jakub Krukowski
mgr Małgorzata Rudnicka
mgr Daniel Synowiec
mgr Jakub Szafrański

 

Pracownie funkcjonuj─ůce w ramach Katedry:

Z DZIEJÓW KATEDRY EDUKACJI MUZYCZNEJ

Historia Katedry Edukacji Muzycznej si─Öga grudnia 1961 roku, kiedy powo┼éano Katedr─Ö Problematyki Wychowania Muzycznego. Jej kierownikiem zosta┼é prof. Wincenty Laski, kt├│ry przewodzi┼é ni─ů do 1966 roku. W p├│┼║niejszym okresie kierownikami Katedry byli: Feliks Ko┼Ťnicki, Tadeusz Maklakiewicz, Antoni Szali┼äski, Maria Przychodzi┼äska. Nazwa i program Katedry ewoluowa┼éy wraz z rozwojem i kolejnymi zmianami nazw obecnego Wydzia┼éu Dyrygentury Ch├│ralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Ko┼Ťcielnej, Rytmiki i Ta┼äca, b─Öd─ůcego dawniej Wydzia┼éem Wychowania Muzycznego, p├│┼║niej za┼Ť Wydzia┼éem Edukacji Muzycznej. By┼éa to wi─Öc Katedra Problematyki Wychowania Muzycznego, Katedra Wychowania Muzycznego, Katedra Metodyki Wychowania Muzycznego, Katedra Teorii Wychowania Muzycznego.
Od 1993 roku pracami nowo utworzonej Katedry Edukacji Muzycznej kierowa┼éa prof. zw. dr hab. Zofia Konaszkiewicz, kt├│ra r├│wnocze┼Ťnie zosta┼éa kierownikiem Mi─Ödzywydzia┼éowego Studium Pedagogicznego. Kierowa┼éa ona Katedr─ů do czasu przej┼Ťcia na emerytur─Ö w roku 2015. W roku akademickim 2015/2016 dzia┼éalno┼Ť─ç Katedry zosta┼éa zawieszona. Reaktywowano j─ů 1 pa┼║dziernika 2016 roku. Kierownikiem zosta┼é w├│wczas dr hab. Marcin Tadeusz ┼üukaszewski, prof. UMFC.
W pocz─ůtkowym okresie (od 1962) dzia┼éalno┼Ť─ç naukowa ├│wczesnej Katedry Wychowania Muzycznego koncentrowa┼éa si─Ö wok├│┼é przygotowania i opracowania program├│w nauczania i zagadnie┼ä metodycznych. W latach 1974-1993 w warszawskiej uczelni funkcjonowa┼é Instytut Pedagogiki Muzycznej, b─Öd─ůcy teoretycznym i badawczym wsparciem dla katedry. Od czasu jego powstania obie jednostki funkcjonowa┼éy niezale┼╝nie od siebie. Za kadencji rektora prof. Kazimierza Gier┼╝oda funkcjonowa┼éy r├│wnolegle Katedra Teorii Wychowania Muzycznego (z kierownikiem prof. Mari─ů Przychodzi┼äsk─ů-Kaciczak) i Zak┼éad Pedagogiki Muzycznej (z kierownikiem prof. Zofi─ů Konaszkiewicz), kt├│ry ÔÇô wraz z Zak┼éadem Psychologii Muzyki (kierownik prof. Maria Manturzewska) wchodzi┼éy w sk┼éad IPM. Po likwidacji Instytutu w 1993 r. powsta┼éa samodzielna Katedra Psychologii Muzyki (kierownik prof. Maria Manturzewska, po jej odej┼Ťciu na emerytur─Ö dr hab. Barbara Kami┼äska), kt├│ra sta┼é─ů si─Ö jednostk─ů mi─Ödzywydzia┼éow─ů.
Od pocz─ůtku roku akademickiego 2016/2017 w ramach katedry funkcjonuj─ů pracownie: Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur, Pracownia Emisji G┼éosu, Pracownia Wokalistyki Ch├│ralnej, Pracownia Kszta┼écenia S┼éuchu i Harmonii, b─Öd─ůca spadkobierczyni─ů nieistniej─ůcej Mi─Ödzyuczelnianej Katedry Kszta┼écenia S┼éuchu. W roku akademickim 2016/2017 przy katedrze funkcjonowa┼éa r├│wnie┼╝ Pracownia Psychologii i Pedagogiki Muzyki, b─Öd─ůca spadkobierczyni─ů nieistniej─ůcej Mi─Ödzywydzia┼éowej Katedry Psychologii Muzyki (p├│┼║niej Mi─Ödzywydzia┼éowego Zak┼éadu Psychologii Muzyki, zlikwidowanego z ko┼äcem roku akademickiego 2015/2016). Z Katedr─ů ┼Ťci┼Ťle wsp├│┼épracuje Mi─Ödzywydzia┼éowe Studium Pedagogiczne. Od roku akademickiego 2017/2018 Katedra Edukacji Muzycznej opiekuje si─Ö now─ů specjalno┼Ťci─ů studi├│w ÔÇô Wokalistyka Ch├│ralna (studia II stopnia, magisterskie), kt├│rej zadaniem jest wykszta┼écenie przysz┼éego zawodowego ch├│rzysty. Jest to jedyna taka specjalno┼Ť─ç w Polsce.

OBSZARY BADAWCZE I DYDAKTYKA

Katedra Edukacji Muzycznej jest plac├│wk─ů dydaktyczn─ů i naukowo-badawcz─ů. Opiek─ů merytoryczn─ů obejmuje przedmioty zwi─ůzane z pedagogicznym przygotowaniem student├│w Wydzia┼éu Dyrygentury Ch├│ralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Ko┼Ťcielnej, Rytmiki i Ta┼äca.
Nowy model Katedry wskazuje na jej rozszerzon─ů dzia┼éalno┼Ť─ç naukowo-badawcz─ů, dydaktyczn─ů i artystyczn─ů, obejmuj─ůc swoj─ů opiek─ů emisj─Ö g┼éosu, przedmioty teoretyczno-muzyczne ÔÇô kszta┼écenie s┼éuchu, harmoni─Ö i ─çwiczenia z harmonii, propedeutyk─Ö kompozycji, instrumentacj─Ö z aran┼╝acj─ů i czytanie partytur, jak r├│wnie┼╝ psychologi─Ö i pedagogik─Ö muzyki. St─ůd wynikaj─ů r├│wnie┼╝ zainteresowania naukowo-badawcze i artystyczne poszczeg├│lnych pracownik├│w, obejmuj─ůc takie zagadnienia, jak muzyka XX wieku, muzyka polska, zagadnienia warsztatu kompozytorskiego, stosowana analiza zachowania w edukacji muzycznej, badania nad s┼éuchow─ů analiz─ů dzie┼éa muzycznego i kszta┼éceniem s┼éuchu i solfe┼╝em.
W sk┼éad katedry wchodz─ů kompozytorzy pracuj─ůcy na Wydziale V, specjali┼Ťci od kszta┼écenia s┼éuchu, emisji g┼éosu, a tak┼╝e nauczyciele akademiccy zajmuj─ůcy si─Ö problematyk─ů pedagogicznego przygotowania student├│w do przysz┼éej pracy w zawodzie nauczyciela: specjali┼Ťci od pedagogiki z pedagogik─ů muzyki oraz psychologii z psychologi─ů muzyki.
Za kadencji prof. Zofii Konaszkiewicz zainteresowania badawcze pracownik├│w i wsp├│┼épracownik├│w Katedry koncentrowa┼éy si─Ö wok├│┼é problemu muzyka jako pedagoga w zmieniaj─ůcej si─Ö rzeczywisto┼Ťci, a wi─Öc muzyka zajmuj─ůcego si─Ö dzia┼éalno┼Ťci─ů pedagogiczn─ů w r├│┼╝norodnych instytucjach: przede wszystkim w szko┼éach muzycznych, ale tak┼╝e w szko┼éach og├│lnokszta┼éc─ůcych, w plac├│wkach wychowania r├│wnoleg┼éego, w plac├│wkach dla dzieci niepe┼énosprawnych itp. Podstaw─ů refleksji w pracach podejmowanych przez cz┼éonk├│w Katedry w latach 1992-2015 by┼éo szerokie rozumienie edukacji muzycznej, harmonijnie ┼é─ůcz─ůcej dydaktyk─Ö muzyczn─ů z rozwojem cz┼éowieka. Prace podejmowane w Katedrze mia┼éy charakter interdyscyplinarny. Podejmowano takie zagadnienia, jak: ÔÇ×Muzyk jako pedagog w kontek┼Ťcie podstawowych warto┼ŤciÔÇŁ. Badano problem formacji pedagoga muzyki jako specjalisty w swojej dziedzinie i jako cz┼éowieka. Praca Zofii Konaszkiewicz Szkice z pedagogiki muzycznej (2001), po┼Ťwi─Öcona temu zagadnieniu, dotyczy aksjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw funkcjonowania pedagoga-muzyka. W drugim z obszar├│w badawczych, ÔÇ×Edukacja muzyczna w PolsceÔÇŁ, prowadzono badania o charakterze biograficznym, opracowania temat├│w dotycz─ůcych wybranych plac├│wek muzyczno-edukacyjnych, psychopedagogiczne problemy edukacji muzycznej w kontek┼Ťcie funkcjonowania polskiej szko┼éy, w tym badania dotycz─ůce oceny szkolnictwa muzycznego przez absolwent├│w podejmuj─ůcych studia muzyczne. Szczeg├│lne miejsce zajmowa┼éa problematyka wydzia┼é├│w edukacji muzycznej w akademiach muzycznych. Kolejny obszar bada┼ä obejmowa┼é ÔÇ×wychowawcze i terapeutyczne funkcje muzykiÔÇŁ. Ta problematyka by┼éa podejmowana g┼é├│wnie w pracach magisterskich. Studenci wraz z ├│wczesnym kierownikiem Katedry, prof. Z. Konaszkiewicz, prowadzili zaj─Öcia muzyczne w plac├│wkach dla dzieci niepe┼énosprawnych. Ostatni z podejmowanych zagadnie┼ä badawczych dotyczy┼é psychologicznych i pedagogicznych problem├│w profesji artysty baletu. By┼éy to unikatowe w skali kraju badania zwi─ůzane z funkcjonowaniem uczni├│w szko┼éy baletowej w Polsce, a tak┼╝e doros┼éych tancerzy w zespo┼éach baletowych. Te zagadnienia badawcze przej─ů┼é powo┼éany w 2010 r. Zak┼éad Ta┼äca.

WYBRANE PUBLIKACJE Z ZAKRESU EDUKACJI MUZYCZNEJ AUTORSTWA PEDAGOGÓW i ABSOLWENTÓW UMFC

DANE ADRESOWE

Katedra Edukacji Muzycznej: tel. (22) 2789 214, pok. 421
e-mail: kem@chopin.edu.pl, marcin.lukaszewski@chopin.edu.pl


ostatnia modyfikacja: 16/04/2019