KATEDRA KOMPOZYCJI

Nauka kompozycji pojawi┼éa si─Ö po raz pierwszy w warszawskiej Szkole Muzyki i Sztuki Dramatycznej (1816), w kt├│rej w 1821 roku wyk┼éady z teorii kompozycji muzycznej rozpocz─ů┼é J├│zef Elsner, b─Öd─ůcy jednocze┼Ťnie rektorem Instytutu Muzyki i Deklamacji tej szko┼éy. W 1826 roku kompozycji uczy┼éo si─Ö ju┼╝ 11 os├│b, w┼Ťr├│d nich Fryderyk Chopin. Absolwentami Szko┼éy byli w├│wczas m.in.: Ignacy Dobrzy┼äski, August Freyer, Tomasz Nidecki ÔÇô znani p├│┼║niejsi kompozytorzy.

W 1863 r. z Instytutem Muzycznym, kt├│rego dyrektorem zosta┼é Apolinary K─ůtski, zacz─ů┼é wsp├│┼épracowa─ç Stanis┼éaw Moniuszko, obejmuj─ůc klas─Ö kontrapunktu i kompozycji oraz harmonii i instrumentacji. Dziesi─Ö─ç lat p├│┼║niej (1872) rozpocz─ů┼é nauczanie W┼éadys┼éaw ┼╗ele┼äski (harmonia i kontrapunkt), a od 1888 roku Zygmunt Noskowski (kontrapunkt, kompozycja, orkiestra) ÔÇô wcze┼Ťniejszy absolwent (1863) tej┼╝e uczelni.

Grono profesor├│w Instytutu nadzorowa┼éo merytoryczn─ů stron─Ö nauczania, co stanowi g┼é├│wny cel pracy obecnych katedr. Podobny do przysz┼éych katedr charakter nosi┼éa Rada Pedagogiczna (Komitet Wykonawczy, Wydzia┼é Wykonawczy) Warszawskiego Instytutu Muzycznego (1888-1903), zajmuj─ůca si─Ö wszystkimi kierunkami kszta┼écenia, w┼Ťr├│d kt├│rych Gustaw Rogulski (harmonia, kontrapunkt) ÔÇô ucze┼ä Hectora Berlioza ÔÇô reprezentowa┼é dziedzin─Ö kompozycji.

W latach 90. XIX wieku Instytut mógł się poszczycić tak wybitnymi absolwentami kompozycji, jak: Henryk Melcer, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (kompozytor litewski), Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki, Tadeusz Joteyko, Mieczysław Kazuro, Antoni Szałowski, Apolinary Szeluto.

W powo┼éanym w 1919 roku Konserwatorium Muzycznym (dekret podpisali: J├│zef Pi┼ésudski, Ignacy Jan Paderewski ÔÇô jako premier i Zenon Przesmycki ÔÇ×MiriamÔÇŁ ÔÇô jako Minister Kultury i Sztuki) klas─Ö kompozycji prowadzi┼é (a┼╝ do ┼Ťmierci w 1925) Roman Statkowski, a jego absolwentami byli, m.in.: Jan Maklakiewicz, Piotr Perkowski, Kazimierz Wi┼ékomirski, Jerzy Lefeld. Nast─Öpnie klas─Ö kompozycji obj─Öli: Henryk Melcer, Piotr Rytel, Witold Maliszewski, Karol Szymanowski (przez kr├│tki, ale znacz─ůcy, okres by┼é dyrektorem Konserwatorium, a potem rektorem Wy┼╝szej Szko┼éy Muzycznej), Kazimierz Sikorski, W┼éadys┼éaw Raczkowski, Ludomir R├│┼╝ycki. W gronie kompozytor├│w ucz─ůcych w Konserwatorium znale┼║li si─Ö ponadto: Jerzy Lefeld, Stanis┼éaw Kazuro, Stanis┼éaw Niewiadomski, Juliusz Wertheim, Micha┼é Surzy┼äski, Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg, Eugeniusz Morawski, Kazimierz Wi┼ékomirski. Cz─Ö┼Ť─ç z nich uczy┼éa takich przedmiot├│w warsztatu kompozytorskiego, jak: instrumentacja, kontrapunkt, czytanie partytur, instrumentoznawstwo. W sumie ta liczna grupa stanowi┼éa trzon pedagog├│w kierunku kompozycja, decyduj─ůcych o jego kszta┼écie, a wi─Öc pe┼éni─ůcych rol─Ö obecnej Katedry Kompozycji.

W wyniku reorganizacji w 1932 r. w Pa┼ästwowym Konserwatorium Muzycznym ukonstytuowana zosta┼éa organizacja wydzia┼éowa, w kt├│rej Wydzia┼é I tworzy┼éy dwa kierunki: kompozycja i teoria muzyki, a pedagodzy wydzia┼éu stanowili jego Rad─Ö. Jej przedstawiciele wchodzili w sk┼éad Rady Naukowo-Artystycznej b─Öd─ůcej naczeln─ů w┼éadz─ů ca┼éej uczelni. Rada Wydzia┼éu I by┼éa tym samym wyra┼║nym poprzednikiem Katedry. Do grona absolwent├│w kompozycji w tym czasie nale┼╝a┼éy 32 osoby, w tym: Gra┼╝yna Bacewicz├│wna, Maria Dziewulska, Jan Ekier, Tomasz Kiesewetter, Stefan Kisielewski, Witold Lutos┼éawski, Jan Adam Maklakiewicz, Artur Malawski, Andrzej Panufnik, Piotr Perkowski, Antoni Sza┼éowski. Po II wojnie ┼Ťwiatowej kompozytor i pedagog Stanis┼éaw Kazuro zorganizowa┼é ponownie warszawsk─ů uczelni─Ö muzyczn─ů, kt├│ra w 1946 r. uzyska┼éa miano Pa┼ästwowej Wy┼╝szej Szko┼éy Muzycznej. Jej pierwszym z czterech by┼é Wydzia┼é Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W 1957 r. po reorganizacji PWSM ilo┼Ť─ç wydzia┼é├│w wzros┼éa do sze┼Ťciu, a ponadto powo┼éano szereg katedr, w tym Katedr─Ö Kompozycji kierowan─ů przez Tadeusza Szeligowskiego. W roku 1962 uczelnia zyska┼éa status akademicki, a imi─Ö oraz nazw─Ö Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina ÔÇô przyj─Ö┼éa w 1979 roku. Od roku 2008 nosi nazw─Ö Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Kierownikami Katedry (od chwili jej utworzenia w 1957) byli profesorowie:

Od 1 października 2016 r. kierownikiem Katedry jest prof. zw. dr hab. Paweł Łukaszewski.

Katedra Kompozycji skupia wybitnych kompozytor├│w polskich, kt├│rych dzia┼éalno┼Ť─ç tw├│rcza zaowocowa┼éa licznymi sukcesami na arenie mi─Ödzynarodowej. Cz┼éonkowie Katedry Kompozycji zajmuj─ů si─Ö prac─ů artystyczn─ů, naukow─ů i dydaktyczn─ů, przygotowuj─ůc przysz┼éych tw├│rc├│w muzyki. Celem studi├│w jest zdobycie przez student├│w wszechstronnego zasobu wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci z zakresu warsztatu kompozytorskiego, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem wsp├│┼éczesnych technik kompozytorskich. Katedra Kompozycji stanowi teren podnoszenia kwalifikacji jej cz┼éonk├│w, doskonalenia metod nauczania, wymiany do┼Ťwiadcze┼ä artystycznych, pedagogicznych z innymi uczelniami i ┼Ťrodowiskami artystycznymi oraz prac naukowo-badawczych w zakresie szeroko poj─Ötych metod kompozycji, form wyrazu muzyki tradycyjnej oraz wsp├│┼éczesnej, w tym szczeg├│lnie polskiej. Katedra Kompozycji odpowiedzialna jest za grup─Ö przedmiot├│w prowadzonych zar├│wno na Wydziale I, jak i na innych Wydzia┼éach, takich, jak: Kompozycja, Harmonia, ─ćwiczenia z harmonii, Kontrapunkt, Instrumentacja, Instrumentoznawstwo, Czytanie partytur, Wsp├│┼éczesne techniki kompozytorskie, Muzyka elektroniczna. Od 1945 r. klasy kompozycji prowadzili profesorowie: Tadeusz Szeligowski, Kazimierz Sikorski, Jan Maklakiewicz, Piotr Rytel, Boles┼éaw Woytowicz, Piotr Perkowski, Tadeusz Baird, Andrzej Dobrowolski, Witold Rudzi┼äski, Tadeusz Paciorkiewicz, W┼éodzimierz Koto┼äski, Zbigniew Rudzi┼äski, Marian Borkowski, a obecnie prowadz─ů je: Krzysztof Baculewski, Zbigniew Bagi┼äski, Marcin B┼éa┼╝ewicz, Zygmunt Krauze i Stanis┼éaw Moryto. Od 1990 r. ramach Katedry Kompozycji dzia┼éa powo┼éane przez W┼éodzimierza Koto┼äskiego Studio Muzyki Komputerowej. W 1999 r. z inicjatywy Mariana Borkowskiego zosta┼éy utworzone nast─Öpuj─ůce pracownie specjalistyczne: Wsp├│┼éczesnych Technik Kompozytorskich (kierownik: Zbigniew Bagi┼äski), Instrumentacji i instrumentoznawstwa (Marcin B┼éa┼╝ewicz), Muzyki Polskiej XX/XXI wieku (Alicja Gronau-Osi┼äska), Kontrapunktu (Pawe┼é ┼üukaszewski).

Od 1999 r., dzi─Öki inicjatywie Mariana Borkowskiego, odbywaj─ů si─Ö:

Katedra organizuje tak┼╝e wyk┼éady otwarte z udzia┼éem zaproszonych go┼Ťci z zagranicy (Japonia, Korea, USA, Kanada, Niemcy, Szwajcaria, Chile, Rumunia) i z kraju, w tym tak┼╝e cz┼éonk├│w Katedry Kompozycji, a tak┼╝e sesje naukowo-artystyczne po┼Ťwi─Öcone tw├│rczo┼Ťci wybitnych polskich i obcych kompozytor├│w (Kazimierz Sikorski ÔÇô 1995, Franciszek Schubert ÔÇô 1997, Feliks Nowowiejski ÔÇô 1998, Piotr Perkowski ÔÇô 2001, Witold Rudzi┼äski ÔÇô 2003). W 2004 roku uroczy┼Ťcie obchodzono 70-lecie urodzin prof. Mariana Borkowskiego. Z tej okazji odby┼é si─Ö tak┼╝e Koncert Jubileuszowy ,,Profesorowi Borkowskiemu ÔÇô UczniowieÔÇŁ. W 2008 ÔÇô Jubileusz 50-lecia pracy tw├│rczej i 40-lecia pracy pedagogicznej Profesora Mariana Borkowskiego. Katedra publikuje materia┼éy z sesji, wydaje ksi─ů┼╝ki z zakresu analizy muzyki wsp├│┼éczesnej, technik kompozytorskich, estetyki muzycznej, wykonawstwa muzyki wsp├│┼éczesnej. Od 2000 r. si┼éami Katedry Kompozycji prowadzone s─ů dwuletnie Podyplomowe Studia Kompozycji (2000-2008 kierownik prof. Marian Borkowski, od 2008 ÔÇô kierownik ad. dr hab. Alicja Gronau-Osi┼äska). Obecnie w UMFC pracuje ok. 30 kompozytor├│w, kt├│rych ┼╝ycie i dorobek uj─Öte zosta┼éy w Almanachu Kompozytor├│w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (red. A. Gronau-Osi┼äska). Wa┼╝nym sprawdzianem rozwoju talentu studiuj─ůcej m┼éodzie┼╝y s─ů Koncerty Kompozytorskie poszczeg├│lnych klas kompozycji oraz doroczny Koncert Muzyki Elektroakustycznej obejmuj─ůcy prace wykonane w Studio Muzyki Elektronicznej.

Członkowie Katedry Kompozycji

Pedagodzy wsp├│┼épracuj─ůcy z Katedr─ů

Kontakt:

e-mail: kk1@chopin.edu.pl


ostatnia modyfikacja: 12/10/2017