prof. zw. dr hab. Włodzimierz Zalewski

Urodzony 1 marca 1951 r. w Łodzi.

Śpiewak, pedagog, związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim w Łodzi, Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W 1976 roku ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Zdzisława Krzywickiego (dyplom z wyróżnieniem). Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, nagród i wyróżnień.

Ma w repertuarze ponad 50 pierwszoplanowych partii operowych, które prezentował na scenach polskich i zagranicznych, między innymi w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Grecji czy Holandii. Za najważniejsze role uznaje: Gurnemanza w Parsifalu, tytułową w Holendrze tułaczu Richarda Wagnera, Zachariasza w Nabuccu, tytułową w Attyli, Filipa II i Wielkiego Inkwizytora w Don Carlosie, Waltera w Luizie Miller, Fiesca w Simonie Boccanegra Giuseppe Verdiego, Scarpię w Tosce Giacoma Pucciniego, barona Ochsa von Lerchenau w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa, Don Pizzara w Fideliu Ludwiga van Beethovena, tytułową w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, księcia Griemina w Eugeniuszu Onieginie, Koczubeja w Mazepie Piotra Czajkowskiego, Mendozę w Zaręczynach w klasztorze Siergieja Prokofiewa, Kreona w Królu Edypie Igora Strawińskiego, Sinobrodego w Zamku księcia Sinobrodego Béli Bartóka, tytułową w Don Giovannim i Sarastra w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Van Betta w Carze i cieśli Alberta Lortzinga, Zbigniewa i Skołuby w Strasznym dworze oraz Stolnika w Halce Stanisława Moniuszki.

Uczestniczył w światowych i polskich prapremierach następujących dzieł: Drausen von der Tur (Einbiniger) Sandora Balassy’ego, Kohlhaas (rola tytułowa)Karla Koglera (nagranie płytowe i filmowe), Maria Stuart i Lord Jim Romualda Twardowskiego, Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, Wyrywacz serc Elżbiety Sikory.

Dokonał wielu nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych. Artysta wykonuje także bogaty repertuar oratoryjny, który obejmuje utwory: Georga Friedricha Händla (Mesjasz), Johanna Sebastiana Bacha (Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium Wielkanocne), Wolfganga Amadeusa Mozarta (Requiem), Gioachina Rossiniego (Stabat Mater, Mała msza uroczysta), Giuseppe Verdiego (Messa da requiem), Antonína Dvořáka (Requiem, Stabat Mater), Ludwiga van Beethovena (Missa solemnis, IX Symfonia). Ma w repertuarze także między innymi cykle pieśni: Schwanengesang, Winterreise Franza Schuberta, Dichterliebe Roberta Schumanna, Vier ernste Gesänge Johannesa Brahmsa, Pieśni i tańce śmierci Modesta Musorgskiego, Pieśni do sonetów Michata Anioła Hugona Wolfa, oraz liczne pieśni kompozytorów polskich i obcych.

Współpracował z wybitnymi dyrygentami, w tym z: Zygmuntem Latoszewskim, Jerzym Katlewiczem, Jerzym Semkowem, Henrykiem Czyżem, Antonim Wicherkiem, Bogusławem Madeyem, Antonim Witem, Semionem Byczkowem, Manfredem Mayrhoferem, Gerdeem Mediezem, Romanem Zeilingerem, Christianem Thielemanem. Występował w przedstawieniach takich reżyserów, jak: Andrzej Żuławski, Marek Weiss-Grzesiński, Paul Flieder, Pier Luigi Pizzi, Pier Luigi Pier’Alli, Gilbert Deflo, Marcel Bluwal, Willi Decker, Christof Loy.

Od 1980 roku zajmuje się pedagogiką. Posiada tytuł profesora. Jego absolwenci zdobyli wiele nagród w konkursach polskich i międzynarodowych; śpiewają na najlepszych scenach operowych świata (MET, La Scala, Cowent Garden, Bolshoi….). Do jego najwybitniejszych uczniów należą: Piotr Nowacki, Mariusz Kwiecień, Daniel Borowski, Piotr Miciński, Dariusz Machej, Remigiusz Łukomski, Arnold Rutkowski, Stanisław Kierner, Łukasz Rosiak, Tomasz Rudnicki, Damian Konieczek, Piotr Płuska, Mirosław Witkowski, Szymon Komasa.

Artysta jest autorem wykładów poświeconych zagadnieniom nauczania śpiewu. Jest jurorem (często przewodniczącym) wielu konkursów wokalnych.

Prowadzi kursy mistrzowskie dla młodych śpiewaków w Polsce m.in.: Nowy Sącz, Duszniki-Zdrój, akademie muzyczne w Katowicach, Bydgoszczy, Wrocławiu, Białymstoku oraz za granicą m.in.: Royal College of Music w Sztokholmie, Hochschule für Musik Detmold, Universität für Musik und darstellende Kunst Graz.

 Poczynając od roku 2004 jest corocznie twórcą kursów mistrzowskich i koncertów Glanzlichter der Oper w Rheinsbergu (Musikakademie).

 Jest promotorem i recenzentem licznych doktoratów, recenzentem habilitacji i profesur. Jest promotorem doktoratów honoris causa wybitnych śpiewaczek: Teresy Kubiak i Christy Ludwig.

W latach 2002-2005 był kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, zaś w latach 2002-2008 dziekanem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

e-mail: wlozal@wp.pl


ostatnia modyfikacja: 14/10/2014