prof. zw. dr hab. Roman Lasocki

Jeden z najwybitniejszych skrzypków polskich swego pokolenia. Studia z wyróżnieniem ukończył w PWSM w Łodzi w klasie profesora Franciszka Jamrego, a Jego Mistrzami byli później: André Gertler, Henryk Szeryng, Tadeusz Wroński, Stanisław Lewandowski. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich.

Występował na najważniejszych estradach koncertowych świata, m.in. w paryskiej Salle Gaveau, wiedeńskiej Bösendorfer-Saal, nowojorskiej Carnegie Hall oraz w innych poważanych centrach koncertowych Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Uczestniczył w renomowanych światowych festiwalach muzycznych, takich jak Festival Estival de Paris czy Warszawska Jesień.

Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, zaś szczególne miejsce w Jego dorobku zajmują koncerty i nagrania dokonane z Filharmonią Śląską oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Karola Stryi, Antoniego Wita, Mirosława Jacka Błaszczyka i Jerzego Swobody, a także recitale, w których parterami Jego byli m.in., Kiejstut Bacewicz, Józef Stompel, Urszula Bożek-Musialska, Tadeusz Chmielewski.

Artysta nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich i japońskich, a wśród nagrodzonych realizacji znalazły się m.in.: Partita Lutosławskiego, I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77 Szostakowicza i Koncerty skrzypcowe Bacewiczówny, a także II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego który doczekał się wielu pochlebnych recenzji. Roman Lasocki nagrywał także dla Polskiego Radia oraz dla radiofonii niemieckiej, francuskiej, włoskiej, szwedzkiej, węgierskiej, belgijskiej,. holenderskiej, hiszpańskiej, czeskiej i koreańskiej oraz dla rozgłośni amerykańskich i kanadyjskich. Jego wieloletnia współpraca z Telewizją Polską zaowocowała sześcioma cyklami muzycznymi (m.in. Fantazja na smyczki, Mistrzowie wiolinistyki, Historie smyczkiem pisane, Roman Lasocki przedstawia), w ramach których zrealizował przeszło 250 odcinków programów, których gośćmi byli najwybitniejsi polscy skrzypkowie, altowioliści i wiolonczeliści.

Od dziesięcioleci Artysta zapraszany jest do prowadzenia kursów mistrzowskich w Niemczech, Francji, Holandii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Korei Płd., Japonii, USA i Kanadzie. Jest także jurorem i przewodniczącym wielu polskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych.

Od roku 1970 zajmuje się także pedagogiką. Jest profesorem zwyczajnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 2002–2004 wykładał jako visiting professor na Uniwersytecie Keimyung w Daegu (Korea Płd.) zaś w latach 1996-2000 prowadził kursy mistrzowskie w Seulu.

Z Jego klasy wyszło wielu cenionych skrzypków polskich, obecnie pedagogów wyższych uczelni muzycznych bądź koncertmistrzów orkiestr symfonicznych i kameralnych. Roman Lasocki pełnił także szereg odpowiedzialnych funkcji akademickich, m.in.: przez cztery kadencje prorektora ds. artystycznych warszawskiej uczelni muzycznej, kierownika katedry a także dziekana. Nadto jest promotorem i recenzentem ponad 40 prac doktorskich, habilitacyjnych i wniosków o nadanie tytułu profesora składanych w większości uczelni muzycznych w kraju.

Ponad trzydziestu wybitnych kompozytorów dedykowało Romanowi Lasockiemu swoje dzieła, wśród nich: Rafał Augustyn, Jerzy Bauer, Marcin Błażewicz, Edward Bogusławski, Marian Borkowski, Sławomir Czarnecki, Andrzej Dutkiewicz, Jan Wincenty Hawel, Benedykt Konowalski, Włodzimierz Kotoński, Stanisław Moryto, Bronisław Kazimierz Przybylski, Witold Rudziński i Romuald Twardowski.

O grze Romana Lasockiego z uznaniem wypowiadały się wybitne osobistości świata muzyki. Witold Lutosławski w liście do artysty pisał: Dzięki Pana i Pani Musialskiej wykonaniu uwierzyłem, iż Recitativo e arioso nie zostało napisane przeze mnie lewą ręką, a wykonanie Państwa podoba mi się bardzo. Wielki kompozytor zachęcał też skrzypka do zainteresowania się innymi jego dziełami. W odpowiedzi na sugestię Mistrza Roman Lasocki wykonał Partitę w wersji na skrzypce i orkiestrę blisko siedemdziesiąt razy, a jego nagranie (PRK CD020) sprzed dziesięciu laty, dokonane z Filharmonią Śląską pod dyrekcją Jerzego Swobody, jak również późniejsze dla firmy DUX zostało świetnie przyjęte przez krytykę, a także uzyskało nagrody fonograficzne. Profesor Tadeusz Wroński, jeden z największych polskich skrzypków i pedagogów wiolinistyki, tak pisał w „Ruchu Muzycznym” z 11 stycznia 1998: Roman Lasocki jest skrzypkiem dojrzałym, cieszy się zasłużonym uznaniem w kraju i za granicą. Cechą szczególną jego wyobraźni muzycznej jest pełne odczucie i zrozumienie muzyki najnowszej, co potrafi zaszczepić i swoim uczniom. Nie przestaje przy tym być skrzypkiem uniwersalnym, rozumiejącym wszystkie style. Roman Lasocki może zaliczyć wykonanie Partity Lutosławskiego do swoich prawdziwych osiągnięć i – moim zdaniem – dzięki temu nagraniu Partita zakorzeni się w repertuarze skrzypków. Podobne opinie o Jego grze wyrażali znakomici pedagodzy i skrzypkowie prof. Jadwiga Kaliszewska i prof. Zenon Brzewski, z którymi Roman Lasocki przez całe dekady przyjaźnił się i blisko współpracował.

Za wybitne osiągnięcia artystyczne Roman Lasocki został uhonorowany Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką Polskiego Radia, nagrodą „Złoty Ekran”, pięciokrotnie Nagrodą Ministra Kultury, medalem Gloria Artis, a także Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

Pełniąc, przez blisko ćwierćwiecze, funkcję dyrektora artystycznego założonych przez siebie festiwali „Mistrzowie wiolinistyki” i „Gwiazdy promują” uhonorowany został nagrodami miast Zielona Góra i Lublin oraz otrzymał honorowe obywatelstwo Jeleniej Góry. Po kilku dekadach gry na instrumencie będącym włoską kopią Magginiego Artysta, żywo interesujący się rozwojem polskiego lutnictwa, koncertuje obecnie na kolejnych skrzypcach o nazwie „Roman Lasocki” zbudowanych w bieżącym roku, dziele wybitnego polskiego lutnika Stanisława Króla.

W latach 2012-13 Roman Lasocki pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, zaś od roku 2004 roku jest wiceprezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. W roku 2013 artysta uhonorowany został także tytułem honorowego profesora Akademii Smyczkowej w Hamburgu.

 


ostatnia modyfikacja: 05/05/2015