dr hab. Klaudia Carlos-Machej, prof. UMFC

Absolwentka specjalności pedagogika baletu na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995), studiów podyplomowych  w zakresie dziennikarstwa w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM  w Poznaniu (2001) oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej w Instytucie Badań Literackich PAN (2017). Jako wykładowca Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina od 1995 roku, w latach 2012-2019 prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC.  Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1990). Tancerka Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (1990-1995),  tancerka-mim oraz pedagog tańca w Warszawskiej Operze Kameralnej (1996-2011). Specjalizuje się     w polskich tańcach narodowych. Od 2014 roku odpowiada koncepcyjnie za Forum Tańców Polskich, cyklicznie odbywające się w UMFC.

Partie solowe w pantomimach, opero-baletach i operach Warszawskiej Opery Kameralnej: Galimatias Musicum KV 32, Le petits riens KV 299b, KV 299c, muz. W.A. Mozart, reż. R. Peryt – Bianca; Pantalon e Colombina KV 416, muz. W.A. Mozart, reż. J. Klonowski — Colombina; Pimpinione, muz. G. Telemann, reż. J. Stokalska; Il ballo delle ingrate, muz. C. Monteverdi, reż. R. Peryt; Alceste, muz. J.B. Lully, reż. J.C. Malgloire, R. Agnel; Eugeniusz Oniegin, muz. P. Czajkowski, reż. R. Peryt; Nędza uszczęśliwiona, muz. M. Kamieński, reż. J. Stokalska; Juliusz Cezar, muz. G.F. Haendel, reż. M. Grzesiński. Udział w spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej: Venus i Adonis, muz. J. Blow, reż. R. Peryt; Il Sant’Alessio, muz. S. Landi, reż. R. Peryt; Dido i Aeneas, muz. H. Purcell, reż. R. Peryt; Tetide in Sciro, muz. D. Scarlatti, reż. J. Stokalska; L’Amfiparnaso, muz. O. Vecchi, reż. G. Pimpiglione; Don Pasquale, muz. G. Donizetti, reż. J. Stokalska; Cyrulik Sewilski, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Włoszka w Algierze, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Semiramida, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Czarodziejski flet, muz. W.A. Mozart, reż. J. Stokalska; Jenufa, muz. L. Janacek, reż. J. Stokalska; Baltazar, muz. Z. Krauze, reż. R. Peryt; Qua vadis, muz. B. Matuszczak, reż. J. Stokalska; Antygona, muz. Z. Rudziński, reż. J. Kilian.

Publikacje: „Aspiracje”:  Kierunek Taniec. Warszawa, 1(35)/2014; „Вестник” Академии Русского балета им.  А.Я. Вагановой / „Wiestnik” : Tradycja rosyjskiej szkoły tańca klasycznego w polskim szkolnictwie baletowym. Kontakty metodyczne. Sankt Petersburg 2015, Nr 6 (41); „Edukacja filozoficzna”: Sprawność ciała i ducha w starożytności. Wydanie specjalne. Warszawa 2016;  Tańce polskie. Polonez, krakowiak. Warszawa, 2016. Redakcja;; E. Raczyńska-Warzec: Lekcja tańca klasycznego w klasie V. Redakcja. DVD. Warszawa 2017; D. Piasecka: Literatura baletowa. Wzór odtwarzania.  Redakcja. DVD, Warszawa 2017; Polskie tańce narodowe wartością kultury w dobie zaborów.  Warszawa 2018.

Prace choreograficzne:  Koncert staropolski, muz. R. Twardowski, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (2019), Mazur Halka St. Moniuszko Opera Wrocławska (2018); Mazur muz. M. Szymanowska, Forum Tańców Polskich UMFC (2016), Krakowiak muz. R. Smoczyński, Forum Tańców Polskich (2015), Mazur z Wesela w Ojcowie, muz. Karol Kurpiński, UMFC (2013), Trzy gracje –tradycyjna muzyka hiszpańska, UMFC (2010); W dworku szlacheckim muz. Maria Szymanowska, Karol Kurpiński, Michał Kleofas Ogiński, AM im. Fryderyka Chopina (2006).

Klaudia Carlos-Machej nieprzerwanie od 1994 roku pracuje jako dziennikarka i prezenterka telewizyjna (WOT, TVN, TVN24, TVP1, TVP Polonia). W 2018 zrealizowała autorski cykl Baletownik prezentowany w TVP KULTURA, w którym przedstawiła sylwetki dziewięciu wybitnych polskich tancerek i tancerzy. W prezentacji wzięli udział studenci specjalności pedagogika baletowa.


ostatnia modyfikacja: 08/01/2020