JOANNA JASIŃSKA

Doktor nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (anglistyka i socjologia) oraz Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie (edukacja muzyczna – rytmika i improwizacja fortepianowa), a także podyplomo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (job-coaching) oraz Instytutu Reportażu.

Łączy pracę akademicką z działalnością muzyczną, tłumaczeniową i dziennikarską.

Autorka interdyscyplinarnej rozprawy doktorskiej Polsko-amerykańskie małżeństwa i ich wielokulturowe światy, tłumaczka książki Andrew Shentona Arvo Pärt. Słyszalne światło wydanej przez wydawnictwo UMFC (2019), autorka projektu edukacyjnego Rapujące cyfry (2017) –  płyty z autorskimi piosenkami dla dzieci do tekstów Marzeny Kowalskiej, Moniki Oliszewskiej i Agnieszki Frączek oraz książki zawierającej muzyczne zabawy (Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej 2017), płyty z autorskimi piosenkami Piosenki ulotne nagranej z zespołem Pinakoteka. Autorka publikacji w Studiach Socjologicznych, Dużym Formacie, wydawnictwie Fundacja MaMa, De Gruyer oraz wydawnictwie Pani Twardowska.

Od roku 2000 wykładowca warszawskich uczelni (od 2019 Uniwersytet Muzyczny, wcześniej Uniwersytet Warszawski –  wydział Lingwistyki Stosowanej, wydział socjologii, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Łazarskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna). Prowadzi zajęcia ze studentami zagranicznymi i polskimi  – Practical English, lektoraty, konwersatoria, English for Special Purposes – media English, business English, Sociolinguistics, Leadership and social animator, a także zajęcia muzyczne (edukacja muzyczna z metodyką, gry i zabawy muzyczne) oraz socjologiczne (socjologia ogólna, warsztat socjologiczny). Również doradca zawodowy dla studentów zagranicznych i polskich oraz dla absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego w Biurze Karier UW, prowadząca autorskie warsztaty aktywizacji zawodowej dla Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Praw Kobiet oraz Wszechnicy Polskiej, ekspertka na targach pracy.

Stypendystka Ohio State University (Columbus) i University of Michigan (Ann Arbor) w Stanach Zjednoczonych, visiting scholar na uniwersytetach we Francji (Tuluza), Hiszpanii (Madryt) i Turcji (Istambuł).

Członek interdyscyplinarnych zespołów badawczych Uniwersytetu Warszawskiego (badania  w ramach międzynarodowych projektów z zakresu polityki społecznej – badania nad imigrantami, badania liderów na wsi polskiej, badania własne par polsko – amerykańskich dotyczące różnic kulturowych, badania dotyczące przedsiębiorczości społecznej (projekt FAB Move – badania na Sycylii), badania HR Excellence dotyczące barier i różnic w rozwoju karier kobiet i mężczyzn na Uniwersytecie Warszawskim  oraz  badanie przemian wartości po 1989 roku.

W roku 2011 założyła zespół Pinakoteka (www.pinakoteka.info), z którym koncertuje wykonując autorskie programy z własnymi utworami. Zespół tworzą absolwenci uczelni muzycznych: Monika Szulińska – perkusja, Dagmara Latosińska – śpiew, Tadeusz Melon – skrzypce, Jacek Szuliński – kontrabas i Joanna Jasińska – fortepian, kompozycje. Zespół nagrał dwie płyty: Piosenki ulotne (2015) oraz Pinakoteka dzieciom – Rapujące cyfry nakładem Polskiego Radia. W 2018 roku w Kanadzie (Windsor, Ontario) z kanadyjskimi dziećmi została nagrana anglojęzyczna wersja Rapujących cyfr  (Naughty Numbers). Za projekt Rapujące cyfry Joanna Jasińska otrzymała Warszawską Nagrodę Edukacji Kulturalnej 2017. Joanna Jasińska jest również autorką muzyki hymnu Warsaw Bilingual School – warszawskiej szkoły dwujęzycznej, do tekstu Marzeny Kowalskiej.   

W latach 2017-2018 Joanna Jasińska prowadziła audycję Swój czy obcy? w radiu WNET.fm, w której poruszała problemy migracji, zapraszając ekspertów, reporterów, mieszkających w Polsce cudzoziemców oraz mieszkających za granicą Polaków.

 

PUBLIKACJE  – Książki/artykuły

2019 – tłumaczenie książki Andrew Shentona (University of Boston) “Arvo Pärt. Słyszalne światło” ( Arvo Pärt. Resonant Texts. Choral and Organ Music 1956-2015” (UMFC)

2018 – Cosmopolitan Reality of Polish-American Couples. W: New Cosmopolitanism, Race and Ethnicity: Cultural Perspectives. (red.) Samir  Dayal, Ewa Łuczak. Anna Pochmara. Wydawnictwo De Gruyter,

2018 – W stronę socjologii pary: propozycja paradygmatu teoretyczno-badawczego W: Studia Socjologiczne (3/2018); współautorzy: F. Schmidt, J. Mizielińska, A.Stasińska, M. Żadkowska, s.11-39

2018 – Debata o praktykach bycia we dwoje. W: Studia Socjologiczne (3/2018); współautorzy: F. Schmidt, J. Mizielińska, A. Stasińska, M. Żadkowska. s.101-123

2017 – Jeszcze sześć lat i będziemy razem. W: Duży Format (20.11.17), str. 18-19. 

2017 – Rapujące cyfry. Piosenki i zabawy muzyczne dla dzieci.  Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska, całość: 112 stron (nagrodzona Warszawską Nagrodą Edukacji    Kulturalnej 2017)

2009 – Łyżka miodu, łyżka dziegciu. W: Co to znaczy być matką w Polsce? Pietruszka-Dróżdż (red.). Warszawa: Fundacja MaMa, s.  19-33

 

Płyty:

2017 – Pinakoteka dzieciom – Rapujące cyfry. Warszawa: Polskie Radio (autorska muzyka do tekstów: M.Kowalskiej, M. Oliszewskiej, A. Frączek, J.Brzechwy)

2014 –  Pinakoteka  – Piosenki ulotne. Warszawa: Wydawnictwo GM (autorska muzyka do tekstów: M.Kowalskiej, I. Żyłenko, L, Pasternaka, J. Pupacicia)  

DOROBEK BADAWCZY

2018-2019 – badanie przemian wartości po 1989 w Polsce (Uniwersytet Warszawski, wydział socjologii –  kierownik projektu prof. Marody)

2018 – badania HR Excellence dotyczące barier i różnic w rozwoju  karier kobiet i  mężczyzn na Uniwersytecie Warszawskim (Uniwersytet Warszawski, wydział socjologii  kierownik projektu dr Kubisa)

2016-2018 – międzynarodowe badanie FAB-Move dotyczące  przedsiębiorczości społecznej, prowadziłam badania na  Sycylii (Katania, Syrakuzy)

2012-2018 – badania autorskie dotyczące różnic kulturowych w  małżeństwach polsko-amerykańskich – prowadzone w Stanach Zjednoczonych i w Polsce

2014-2015 – badania migrantów w Płocku i Warszawie (członek grupy badawczej, kierownik projektu dr Matysiak)

2013-2014 – badania liderów wsi polskiej (członek grupy badawczej, kierownik projektu dr Matysiak)

2010-2012 – badania work-life balance (Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych, kierownik projektu prof. Siemieńska)


ostatnia modyfikacja: 13/03/2020