KATEDRA TEORII MUZYKI

Katedra Teorii Muzyki od roku 1957 wchodzi w sk┼éad Wydzia┼éu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Jej dzia┼éalno┼Ť─ç, pocz─ůtkowo prowadzona dwutorowo (metodyka przedmiot├│w teoretycznych oraz harmonia i kontrapunkt ÔÇô podstawowe w├│wczas dziedziny teorii muzyki), zosta┼éa w latach nast─Öpnych scalona pod wzgl─Ödem organizacyjnym i przedmiotowym.

W dzia┼éaniach dydaktycznych i badawczych mottem dla teoretyk├│w muzyki nadal jest konstatacja Karola Szymanowskiego, przedstawiona z okazji otwarcia Wy┼╝szej Szko┼éy Muzycznej: ÔÇ×Obiektywna wiedza o muzyce otwiera szeroko wrota wiod─ůce ku zrozumieniu, czym jest istotna kultura muzyczna, a wi─Öc Ôłĺ by na szerszym poziomie uj─ů─ç rzecz ca┼é─ů Ôłĺ artystyczna w ┼╝yciu spo┼éecze┼ästwa i dziejach narod├│w. Nie wystarczy┼éoby tu bowiem najg┼é─Öbsze nawet uj─Öcie estetycznych jedynie zagadnie┼ä, skoro by si─Ö pomin─Ö┼éo milczeniem pierwiastek etyczny, spoczywaj─ůcy u podstaw wszystkich naszych poczyna┼ä, ├│w mocny, trwa┼éy w─Öze┼é, wi─ů┼╝─ůcy na ka┼╝dym polu pracy i dzia┼éalno┼Ťci ludzkiej jednostk─Ö z og├│┼éem, okre┼Ťlaj─ůcy nie tylko jej prawa, lecz i obowi─ůzkiÔÇŁ.

Katedra realizuje proces dydaktyczny poprzez zawarte w module podstawowym przedmioty, takie jak: analiza dzie┼éa muzycznego w kolejnych epokach historycznych adekwatnymi narz─Ödziami badawczymi, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem wsp├│┼éczesnych metod analitycznych, poznawanie historii form i technik muzycznych, tradycyjnych i wsp├│┼éczesnych, historii muzyki z literatur─ů muzyczn─ů, wybrane zagadnienia z etnomuzykologii i polskiego folkloru muzycznego oraz przedmioty z warsztatu naukowego, w tym: metodologi─Ö pracy naukowej, seminarium teorii muzyki wraz z histori─ů tej dziedziny, a tak┼╝e konsultacje pracy licencjackiej i magisterskiej. W module kierunkowym mieszcz─ů si─Ö przedmioty dotycz─ůce zasad i norm muzycznych, a wi─Öc harmonia, kontrapunkt, instrumentacja, czytanie partytur, wsp├│┼éczesne techniki kompozytorskie, jak r├│wnie┼╝ przedmioty z warsztatu dyscyplin pokrewnych: propedeutyka kompozycji, propedeutyka dyrygowania i muzyka elektroniczna. Uzupe┼éniaj─ů je przedmioty zorientowane historycznie dotycz─ůce muzyki polskiej do XIX w. i od XX w. oraz styl├│w muzycznych, a tak┼╝e wa┼╝ne w warsztacie teoretyka muzyki seminarium prelekcji i krytyki. W module podstawowym zawarto przedmioty dope┼éniaj─ůce wykszta┼écenie muzyczne, takie jak fortepian i instrument dodatkowy, kszta┼écenie s┼éuchu, ch├│r oraz przedmioty wybieralne: improwizacja fortepianowa lub emisja g┼éosu. Modu┼é kszta┼écenia og├│lnego mie┼Ťci wybrane przedmioty humanistyczne, w tym psychologi─Ö muzyki i estetyk─Ö, ponadto podstawy akustyki, podstawy prawa autorskiego, marketing w kulturze, a tak┼╝e lektorat i konwersatorium j─Özyka obcego oraz wychowanie fizyczne.

Absolwenci studi├│w teorii muzyki przygotowani s─ů do pracy naukowej, do nauczania przedmiot├│w teoretycznych w szkolnictwie muzycznym r├│┼╝nych stopni, a tak┼╝e do dzia┼éalno┼Ťci w dziedzinie publicystyki muzycznej w prasie, w radiu i telewizji oraz do organizowania ┼╝ycia muzycznego etc.

Dla chc─ůcych uzupe┼énia─ç wykszta┼écenie muzyczne (a wi─Öc nie tylko absolwent├│w teorii muzyki czy kompozycji) organizowane s─ů 2-letnie Podyplomowe Studia Teorii Muzyki oraz 2-letnie Podyplomowe Studia Kompozycji. Dla przygotowuj─ůcych dysertacje doktorskie prowadzone s─ů mi─Ödzywydzia┼éowe 4-letnie Studia Doktoranckie.

Pracownicy KTM prowadz─ů dzia┼éalno┼Ť─ç naukow─ů zgodnie ze swoimi indywidualnymi zainteresowaniami, wyst─Öpuj─ůc z referatami na sympozjach i konferencjach naukowych w r├│┼╝nych o┼Ťrodkach krajowych i zagranicznych. Dominuj─ů badania nad muzyk─ů polsk─ů, w szczeg├│lno┼Ťci wsp├│┼éczesn─ů, w tym analiza tw├│rczo┼Ťci fortepianowej i badania z zakresu pianistyki XIX i XX w. i wiolinistyki polskiej, ale tak┼╝e szeroko poj─Öta analiza dzie┼é muzycznych w kontek┼Ťcie historycznym, gatunkowym, stylistycznym etc. W kr─Ögu zainteresowania znajduj─ů si─Ö metody kreatywnego nauczania i pedagogika tw├│rczo┼Ťci, a tak┼╝e estetyka i filozofia muzyki w zastosowaniu do analizy dzie┼éa muzycznego. Szczeg├│lny nacisk po┼éo┼╝ony jest na interdyscyplinarne pola bada┼ä teoretycznych z jednej strony, a formu┼éowanie cech idiomatyki styl├│w kompozytorskich ÔÇô z drugiej. W┼Ťr├│d szczeg├│┼éowych temat├│w wyliczy─ç nale┼╝y ponadto problematyk─Ö czasu i przestrzeni w muzyce, intertekstualno┼Ť─ç w muzyce XIX i XX w., badania styl├│w i technik kompozytorskich dawnych i wsp├│┼éczesnych, muzyka w filmie, harmonika utwor├│w wsp├│┼éczesnych, muzyka perkusyjna i rola perkusji w sztukach wsp├│┼éczesnych.

Tradycj─ů Katedry jest organizowanie konferencji, a w┼Ťr├│d nich po┼Ťwi─Öconych szczeg├│lnie wybitnym postaciom zwi─ůzanym z uczelni─ů, kompozytorom, teoretykom muzyki czy dyrygentom. Materia┼éy z nich zostaj─ů opublikowane w uczelnianym wydawnictwie.

Kierownikami Katedry Teorii byli:

Historia Katedry Teorii Muzyki, cz. 1 – 1810-1945 (oprac. Micha┼é Zawadzki)
Historia Katedry Teorii Muzyki, cz. 2 – 1946-2010 (oprac. Micha┼é Zawadzki)

Pracownicy Katedry

┬áPedagodzy wsp├│┼épracuj─ůcy z Katedr─ů

Kontakt:

e-mail: agronau@wp.pl

 


ostatnia modyfikacja: 26/01/2018